dinsdag 18 maart 2008

De eerste indruk bepaalt alles...

Dag beste fans!

Na enkele weken van stress en ongeduldig afwachten was ik vandaag (maandag 17 maart) klaar om de grote stap naar de arbeidsmarkt te wagen. 's Morgensvroeg bloednerveus vertrokken, een half uur te laat aangekomen omwille van omleidingen van de bus (en blijkbaar toch nog een half uur te vroeg naar gewoonte van de werknemers ter plekke) maar Caviar was desalniettemin bereikt.
Ik werd begeleid door Yolanda (administratief medewerkster bij Caviar) naar de keuken, waar Ilse Colpaert en Barbara De Pril (twee mede-PR-studenten van de Arteveldehogeschool Gent) me zaten op te wachten. Na even kort de vertraging uit te leggen, de doorstane angst over te brengen enz...vertelde Yolanda ons dat we nog even moesten wachten op werk/pc/bureau aangezien ze totaal niet voorbereid waren in het bedrijf op onze komst. Er was ook Meeting Point (vergadering) met de rest van de medewerkers, waar ze onze aanwezigheid gingen bespreken.
Rond 11u kregen we ons eerste gezamenlijke taakje (we zaten nog steeds in de keuken): brainstormsessie voor een spotje. De opdracht luidde als volgt:

zoek situaties waarin personen in hun vrije tijd duidelijk hun beroep naar boven
laten komen

(vb. op een camping merken we opeens op dat een kampeerder, in plaats van een tent op te zetten zoals iedereen en zoals gebruikelijk, een huisje begint te metsen, deze kampeerder is dus duidelijk een metser in het dagelijkse leven). We slaakten een kreet van geluk met onze eerste hersenactiviteit en algauw hadden we een lijst aan situaties (die goedbevonden werden).

Rond half twaalf kregen we eindelijk een plaats met pc toebedeeld. Daarna hebben we rondgevraagd naar werk en ondervonden we dat dit niet zo een bijster goed idee was (de uitkomst was: klasseren, bah!). Algauw was het middagpauze en gingen we naar de keuken voor onze boterhammetjes (die ondertussen al onderwerp van spot waren aangezien iedereen daar broodjes eet, die je voor 10u moet bestellen en gratis krijgt van het bedrijf) op te eten. Ondertussen hadden we elk al een drietal kop(jes) koffie binnen (eveneens gratis van het productiehuis) en kennis gemaakt met de pooltafel (die het midden van de keuken siert en verplicht hoort bij de ontspanning tussen de uren door, deze taakomschrijving wordt overigens goed nageleefd).
Hierna kwam Ivy even lang bij ons met een taakje. Ivy is één van de medewerkster op de afdeling Caviar Film. Caviar is namelijk onderverdeeld in drie afdelingen: Caviar LAB (hier worden reclamespotjes en clipjes geproducet), Caviar TV (uiteraard voor de productie van TV-programma's) en Caviar Film (productie film).
Een van de lopende projecten van Caviar Film is de aanmaak van een presentatieboekje van Dorothée van den Berghe (een filmregisseuse die samen werkt met Caviar).

Een woordje uitleg over Dorothée van den Berghe:

Dorothée van den Berghe (1968, Gent) studeerde aan de Hogeschool Sint-Lukas in Brussel. Ze acteerde in de Belgische film Kiekeboe "Het witte bloed". Sinds 1995 werkt ze als scenarioschrijfster en regisseur. Aan het begin van haar carrière, meerbepaald in 1995 heeft ze ook meegewerkt aan verschillende TV-programma's (vb. "Keer uw boot om en bid"). Vervolgens richtte ze zich op het maken van kortfilms, waarvan drie op heel wat publiciteit hebben mogen rekenen: Rue Verte (1994), BXL Minuit (1996) en Het Achterland (2000). In 2002 vervolgde ze haar reeds-successvolle-loopbaan met het draaien van haar eerste langspeelfilm "Meisje". De Belgisch-Nederlandse Dorothée Van den Berghe kreeg heel wat lof toegezwaaid voor haar eerste langspeelfilm. Op het filmfestival van Locarno sleepte ze de prijs van de jongerenjury en van de zender ARTE in de wacht.
Stof genoeg dus om te bundelen in een presentatieboekje...wat ons terugbrengt tot de clue van het verhaal: mijn rol in dit verhaal.
Ivy kwam dus polsen wie geïnteresseerd was in meehelpen aan de samenstelling van dit boekje. De andere twee studenten zagen er geen graten in dus hapte deze vis gretig toe. Het was een aangenaam werkje, waarin ik onmiddellijk met de ruwe feiten werd geconfronteerd. Onderdeel van mijn feedback was namelijk (ik citeer Ivy) :"School moet ge nu achter u laten é". Daarna hebben we dan ook een bocht van 180° graden genomen (helaas wacht ik momenteel nog op de bestemming als gevolg van deze nieuwe wending: feedback dus). Dit was trouwens mijn bezigheid voor de rest van de dag.

Rond 17u20 sloot ik mijn pc'tje af en kon ik vertrekken richting station Brussel Noord. Wat me tot het volgende brengt. Het viel me persoonlijk op hoe snel een mens zich associeert tot een bepaalde groep, cultuur, submaatschappij bij wijze van spreken. Toen ik zondagavond ik mijn bed kroop was ik studente 3PR. Maandagmorgen stond ik op als stagiaire 3PR maar toen ik maandagavond vertrok op mijn bedrijf, me begaf richting station en dan voornamelijk samen met de massa de trappen van het station opliep voelde ik al als onderdeel van de groep "werkenden". Ik zag een student op de trein zitten schuinrechtover mezelf en betrapte er mezelf op dat ik al had uitgemaakt dat deze persoon tot een andere groep dan ikzelf behoorde. Heel vreemd allemaal....

Tenslotte wil ik nog kort afronden met een persoonlijke indruk. De sfeer bij Caviar is zo los als de haarstijl uit de seventies (wat zowel voor- als nadelen met zich meebrengt). Je komt aan wanneer je wil, neemt pauze wanneer je wil en zolang als je wil, je doet wat je wil, je drinkt zoveel koffie overdag als je wil (of thee, of water, of ....). Natuurlijk besef ik ook wel dat wij als stagiaire ergens de grens moeten trekken en laat ik me niet te zeer meeslepen in deze losse cultuur. Toch moet ik zeggen dat het heel geruststellend en relaxing is om te mogen stage lopen in zulke omstandigheden. De mensen zijn eerder teruggetrokken en op het eerste gezicht niet zo communicatief maar ikzelf moet mijn schroeven ook nog wat oliën. Ik ben er zeker van dat, na deze komende 3 maand en een half, mijn typische nostalgische namijmeringen (vol positieve ervaringen) me nog lang zullen achtervolgen.

Morgen ben ik er terug met vers nieuws en nieuwe indrukken...tot dan!

Tot blogs


Lien



-X-

Geen opmerkingen: